Dags att justera din förgasare

Mindre motorer - till mopeder, gräsklippare, elverk, motorsågar och motorcyklar - har ofta en förgasare kopplad till motorn. Bilar idag tillverkas med bränseinsprut. Vissa motorer - de med högre prestanda - har ofta flera stycken förgasare. Innan vi går vidare så kan vi nämna några kända, klassiska tillverkare av förgasare: Briggs Stratton, Baotian, Edelbrock, Rochester, Bing och Holley. Namn som för många motorentusiaster får tandvattnet att rinna.

Det många inte vet är att förgasaren påverkar motorns prestanda. Har du exempelvis en moped som du känner har, så att säga, mer att ge eller där du kan uppleva att den går väldigt ojämnt så kan förgasaren vara boven i dramat. Samma sak om du ser att du har en hög bränsleförbrukning eller att mopedens prestanda varierar utifrån väderförhållande och exempelvis går sämre då det är varmt- eller kallt. Där kan en enkel justering av förgasaren göra stor skillnad.

Gällande väder så kan man tjäna på att justera förgasaren inför varje given dags förutsättningar. Är det kall luft så mår motorn bättre av mer bensin och mindre luft. Handlar det om en varm dag - med varm luft - så är det motsatta att föredra: mindre bensin och mer luft. Regniga dagar kan ha samma justering som vid kalla dagar och för vanlig temperatur så är läget Standard det som rekommenderas.

Justera förgasare 2-takt

En viktig sak att tänka på - oavsett om du ska justera en förgasare till en 2-taktsmotor eller en 4-taktsmotor är att justeringen bör ske stegvis. En till fem steg och storlekar i taget räcker. Mer än så kan innebära obehagliga överraskningar. Man ska även tänka på att se över motorn i övrigt. Att justera förgasaren kan vara ett rent slöseri med tid om det i själva verket handlar om att exempelvis tändstiftet eller tändningen i övrigt inte håller det förväntade skicket.

Att justera en förgasare kan ge dig en roligare upplevelse på exempelvis din moped. Särskilt svårt är det heller inte. Så här ser några steg ut:

    1. Klipset på bränslenålen ska vara i mitten. Justera sedan luftskruven genom att dra ut den 1.5 varv. Därefter varmkör du i ungefär fem minuter.
    2. Munstycket. Du ska hitta rätt munstycke och rådet är att du börjar uppifrån och ned. Ta ett stort och testa dig sedan nedåt till dess att du hittat rätt. Det ser du genom att tändstiftet blir brunt. För stort munstycke gör att färgen blir svart. Ett för litet sådant ger en gråvit färg.
    3. Mellanregistet - då du kör på mellan ¼- ¾ dels gas - ska fungera bra; mopeden ska inte tveka vare sig vid gaspådrag eller då du släpper gasen. Här kan du justera bränslenålen och prova dig fram till dess att fordonet följer dina givna gasinstruktioner.
    4. Det lägre registret. Mopeden ska även gå bra upp till ¼-dels gas. Detta justerar du genom att hitta lågfartsmunstycke som passar mopeden ifråga. Här är det ofta så att ett större munstycke är lösningen om din moped tvekar i samband med gaspådrag eller då du släpper gasen.
    5. Det sista steget är att få din moped att gå jämnt och fint - utan att bjuda på så kallade tjuvstopp. Du ska således justera bränsle/luftskruven. Detta gör du samtidigt som du gasar ungefär ⅛ del. Skruva IN-skruven till dess att du känner att du måste gasa för att hålla motorn vid liv. Därefter skruvar du UT-skruven till dess att du når maximalt antal varvtal - ungefär 1- till 3 varv ut. Handlar det om en vaccumförgasare - normalt då man ska justera en förgasare på en 4-taktsmotor så ska det vara 2.5 varv ut som grundinställning. Motsvarande för 2-taktsmotorer och deras normala slidförgasare är 1-3 varv från bottenläget. Har du för långt utskruvad skruv så indikerar det att ditt lågfartsmunstycke är för långt. Tvärtom - att du har ett för kort sådant - ses om skruven är kortare inskruvad.

Justera förgasare fyrtakt

Ovan har vi tittat närmare på justering av en förgasare till en tvåtaktsmotor. Samma princip gäller för en fyrtaktsmotor. Nyckeln är att man använder sig av rätt verktyg och att man har tålamod - särskilt om det är första gången. Din förgasare kan till stor del avgöra hur din moped beter sig och det är lyckligtvis inte alltför svårt att optimera motorn genom några enkla justeringar. Lycka till!