Att sticka ut som företagare innebär numera inte bara att man söker sig till etablerad marknadsföring i form av annonser i tidningar eller reklam i tv- och på radio. Lika viktigt är numera att synas rent fysiskt då man genom de etablerade formerna har en tendens att försvinna in i mängden och snarare betala för mycket i förhållande till det man i verkligheten får. Har man här exempelvis en mindre snickarfirma så är konkurrensen hård och till detta ska även läggas att det även är ganska dyrt att betala för annonsering i sin lokala- eller i en landstäckande tidning. Det vi menar här är att de mindre företagen måste hitta andra sätt att nå sina kunder och ett av dessa är att man annonserar via internet – något som dock även det under senare visat sig bli allt dyrare.
Vi sa ovan att man söker sig till mer fysisk reklam och annonsering och med detta menar vi att man ser till att synas på ett annat sätt. Denna snickarfirma ser till att de anställda har företagets logga på sina arbetskläder, man ser till att trycka upp väskor-, tröjor och t-shirts som man sedan delar ut till vänner och bekant och man ser till att skaffa bildekor att fästa både på firmabilar och sin privata bil.
Just bildekor är ett utmärkt sätt att synas och det behöver heller inte innebära att man klär hela sig bil – man sätter en dekal bak samt på fronten av bilen och sedan har man i stort sett gratis reklam så länge denna bildekor håller och sitter kvar. Kostnaden för en bildekor är alltså här en engångskostnad som betalar av sig i form av att man hela tiden syns; är denna snickarfirma ute på ett jobb så kommer de förbipasserande att se vilka som utför jobbet.
Exempelvis så kan denna snickarfirma genomföra ett större projekt och då – tack vare sin bildekor – visa att de ligger bakom bygget och att de har kompetensen att göra det också. Man spänner i sådana fall sina muskler på ett helt annat sätt än vad man skulle ha gjort genom att betala en dyr peng för att synas i en liten notis i den lokala tidningen. Fysisk marknadsföring i form av tryckta kläder, bildekor och att kanske anordna sponsrade event inom idrott blir allt vanligare och om man dessutom ser till att detta är billigare – och i många fall – effektivare än de äldre alternativen så förstår man också varför.
Genom att fästa bildekor med sitt företags logga, telefonnummer och tjänster man erbjuder så är man – även civilt – en vandrande reklamplats och det räcker egentligen bara att ge sig ut en sväng med sin bil för att kunna nå potentiella kunder. Smart, effektivt och billigt – vi kommer förmodligen
att i framtiden se hur fler och fler företag använder sig av bildekor eller någon annan typ av fysisk marknadsföring.
De andra alternativen är till synes förlegade och måste nog nå en rimligare prisnivå innan kunderna återvänder i samma omfattning som förr om åren.